Buma en muziek op de website

De auteursrecht organisatie van Nederland.
Wat doet de Buma Stemra voor u en voor auteurs/componisten
Plaats reactie
Martin van Kammen
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-02-2012 13:37

Buma en muziek op de website

Bericht door Martin van Kammen » 20-02-2012 20:54

Vorig jaar werd ik door de Buma gesommeerd om muziekfragmenten van onze eigen cd van de site te halen. Zou ik dat niet doen, dan zou ik de bijgevoegde acceptgiro (984 euro) moeten betalen voor dat jaar.

Ik kom echter op andere shantyvrienden sites nog wel muziek tegen. Wat mag nu wel en wat mag nu niet??

Hopelijk kan iemand hier duidelijkheid in verschaffen. Ik wil namelijk een nieuwe site maken en de bezoekers de mogelijkheid willen bieden muziekfragmenten te kunnen beluisteren. (ik kan natuurlijk een fragment op youtube zetten en dat embedden, maar dat wil ik liever niet)

groet,

Martin

beheerder
Site Admin
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-12-2010 13:31

bumastemra

Bericht door beheerder » 03-03-2012 17:53

Beste Martin
Dit is inderdaad een lastig punt. Maar de buma stemra heeft inderdaad gelijk, al is het krom dat er slechts nu en dan een koor wordt aangesproken, maar dat eigenlijk de meeste gewoon hun gang kunnen gaan.
Bekijk het eens van de kant van de auteur. Jullie nemen een lied op van een ander, daarvoor draag je een vergoeding af bij het persen (als je het goed doet) vervolgens ga je die cd verkopen, en maak je dus gebruik van de kwaliteit van iemand als liedjes schrijven. Natuurlijk laat je hiermee ook de kwaliteit van je koor zien. Middels de promotie, en verkoop van de cd je verdien je dus ook aan het lied dat een ander geschreven heeft. De hoogte van dit bedrag staat misschien niet helemaal in verhouding met de opbrengsten, maar ergens is het wel eerlijk dat er een vergoeding gevraagd wordt.
De oplossing is vrij eenvoudig: meld je cd's aan op i-tunes. Dit kan via stichting norma. Dat is gratis, je cd wordt ook nog eens als download verkocht (waar je een mooie vergoeding voor krijgt, en zij plaatsen ook nog eens fragmenten. Bovendien is alles met buma/stemra zo geregeld.
Hoe dit moet kan je lezen op de site van stichting norma.
Ik hoop hiermee je vraag is beantwoord
grot
Nils Koster
Nils Koster is muzikant, producer, componist, tekstschrijver. Bekend als zanger, violist en gitarist van het Vlielandse duo drijfhout. Daarnaast heeft hij een eigen muziekschool en opname studio

Martin van Kammen
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-02-2012 13:37

Buma Stemra en fragmenten op website

Bericht door Martin van Kammen » 03-03-2012 20:54

Nils,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Het is jammer dat wanneer je de Buma reeds hebt betaald voor de nummers op de cd geen fragmenten van die cd op de site mag plaatsen zonder daarvoor (in mijn ogen nog een keer) Buma te betalen. Natuurlijk begrijp ik dat degene die de muziek en tekst heeft gemaakt er voor moet worden beloond als een ander dat gebruikt. En zo hoort het ook te zijn.

Je tip over de Norma zal ik zeker verder uitzoeken.

Nogmaals dank,

Martin

Plaats reactie